Saturday 5 January 2013

Apa yang engkau miliki..syukurilah

Allah s.w.t. telah mencatatkan di dalam al-Quran bagaimana sikap manusia yang tidak pernah merasa cukup dengan apa yang ada. Allah s.w.t. telah menyatakan melalui 'surat cinta-Nya' sekiranya manusia dikurniakan selembah emas dan perak pun pasti mereka inginkan lebih dari itu.

Bukan sejuta ringgit tetapi segunung emas, itupun masih tidak memadai. Itulah fitrah manusia yang tidak pernah merasa cukup dengan apa yang dimiliki. Padahal Allah s.w.t. telah menjanjikan sekiranya kamu bersyukur pasti Aku (Alllah s.w.t.) akan menambah nikmat-Ku ke atasmu tetapi jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat pedih...(surah Ibrahim:7)

Bukalah lembaran sejarah silam, sebagaimana yang telah dinyatakan kehebatan dan kemahsyurankaum Saba'. Namun 'tembelang' mereka tidak merasa cukup dan sekali-kali tidak pernah bersyukur dengan apa yang ada.

Malah, berlaku kufur kepada Maha Pencipta, lalu Allah s.w..t mengirimkan 'bala tentera-Nya' untuk menghapuskan mereka dan akhirnya menjadi satu kisah aggar kita tidak mencontohi kelakuan mereka. Allah s.w.t. mencatatkan kisah ini di dalam al-Quran:

"Mengembaralah kamu ni muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu". (Al-An'am:11)

Demikianlah kisah yang bergelar manusia, kamu dan kita semua sememangnya tidak pernah lari dari keinginan untuk memiliki segala-galanya. Tanyalah sesiapa sahaja di sekeliling kita -ustaz,mamat burger,pakcik teksi...pastinya mereka meninginkan sesuatu yang istimewa tidak kiralah pasangan yang bahagia, harta yang melimpah ruah, segala-galanya diinginkan. Namun sebagaimanusia yang bertuhankan Allah Azza Wa Jalla..pemilik segalanya..Apakah yang diinginkan? Pasti sebuah kebahagiaan fana yang tiada tandingannya. Bertemu Allah s.w.t. di syurga sana.

Namun, berapa ramaikah yang merasakan pertemuan dengan Allah s.w.t. sesuatu kebahagiaan yang tiada taranya? Adakah aku, kamu dan mereka sudah dan pernah merasakannya? Rasulullah s.a.w. pernah bersabda di antara tanda kemanisan iman dalam diri seseorang muslim ialah apabila Allah s.w.t. dan Rasul s.a.w. lebih dicintainya...

Kata-kata di atas mengajar kita untuk mencintai Allah s.w.t. dan Rasulnya lebih dari segalanya. Mengapa? Apa kepentingannya? kerana jika kita meletakkan Allah s.w.t. yang utama dan segala-galanya kita pasrahkan kepada-Nya itulah tandanya bibit-bibit takwa telah pun menjalar di dalam jiwa anda, syukurilah...

(diambil dari buku Sentuhlah Jiwamu dengan ayat-ayat cinta Allah)

Jika kamu semua ingin mengetahui lebih mengenai ayat-ayat cinta Allah, bolehlah beli buku Sentuhlah Jiwamu dengan ayat-ayat cinta Allah. InsyaAllah banyak input yang kamu semua boleh dapat. Penulisnya Selamat Amir Al-Fanjkalani.   

No comments:

Post a Comment