Tuesday 1 January 2013

KEHIDUPAN


Assalamualaikum..., saya baru je jadi blogger. Perkara pertama yang saya nak kongsikan ialah mengenai kehidupan. Mengapa saya memulakan blog mengenai kehidupan??? Haa.. sebabnya sehingga ke hari ini saya rasa bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih diberikan udara untuk saya bernafas meneruskan kehidupan. Seperti mana yang kita tahu di Negara Palestin terutamanya, banyak nyawa kanak-kanak telah menjadi mangsa rejim zionis yang mana kebanyakkan mereka semua masih belum mengenal erti kehidupan. Dunia ini penuh dengan pelbagai cabaran yang kita sendiri tidak menjangka apa yang akan terjadi di hari muka. Seperti di Negara kita contohnya, dulu kereta proton tidak lah begitu terkenal dan tidak menjadi pilihan orang ramai, tapi sekarang???kita dapat tengok perubahannya..sangat ketara. Tetapi kita sebagai manusia hendaklah sentiasa bersiap sedia dalam semua aspek terutamanya amalan kita ketika di dunia. Dunia ialah tempat persinggahan sementara sebelum ke dunia yang kekal abadi iaitu akhirat. Bagi saya kehidupan merupakan satu nikmat yang sangat  bermakna walaupun didalamnya terdapat pahitnya yang tersendiri. Kita dapat mengenali erti suka dan duka, kasih sayang, persahabatan, perpisahan dan banyak lagi.  Sesunguhnya semua itu mempunyai seribu makna yang tersirat yang hanya diketahui oleh Allah s.w.t. Pernah saya tendengar ataupun terbaca yang mana kehidupan ni ibarat sebuah buku novel yang sangat tebal, pnuh dengan cerita didalamnya dan cerita tersebut tersusun rapi mengikut “flow” yang tersendiri. Di sini kita dapat gambarkan yang hidup kita dah pun ditetapkan oleh Allah s.w.t dan telah ditulis di luh mahfuz. Kemudian, dalam kehidupan yang kita jalani sekarang kita akan dapat mengenali 1001 jenis watak perwatakan manusia. Ada manusia yang kita suka dan tidak. Betol kan?, tepuk dada tanyalah selera. Itu adalah lumrah seorang manusia. Kita tidak sempurna seperti para Nabi dan Rasul. TETAPI, itu tidak bermaksud yang kita tidak perlu berusaha menjadi sempurna. Kita perlu yakin dan percaya bahawa sesuatu yang berlaku ada hikmahnya dan ia semestinya yang terbaik buat kita semua. Banyak yang saya belajar ketika hidup di dunia hingga ke hari ini. Kita di dunia ini semuanya sama di sisi allah s.w.t.. Sampai di sini sahaja penulisan saya, InsyaAllah jika diberi kesempatan saya akan update blog ini dengan bermacam lagi info. Maafkan saya jika ada yang tersilap. Harap kamu semua membacanya..:), SELAMAT

No comments:

Post a Comment