Wednesday 2 January 2013

IDOLA

Di sini saya nak ceritakan serba sikit apa yang berlaku kepada diri saya apabila ditanya oleh pembantu pensyarah ketika sesi perkenalan bersama pelajarnya mengenai idola. Perkara ini berlaku ketika saya berada di semester pertama di universiti. Kamu semua diminta untuk memberitahu latar belakang idola kamu, mengapa kamu menjadikan dia sebagai idola? dan kamu diminta untuk present siapa idola kamu di depan selepas ini, ujar pensyarah kepada para pelajar. Setelah saya mendengar tugasan yang pensyarah berikan, saya ketika itu bertanya pada diri saya sendiri, siapakah idola saya???Ianya menjadi pertanyaan di dalam hati dan fikiran saya untuk beberapa minit. Masa yang diberikan ketika itu amat sedikit sebab tugasan itu sangat simple. Saya memulakan langkah saya dengan bertanya kepada kawan sebelah kiri dan kanan "Siapakah idola kamu?". Di sebelah kiri jawapan dia tidak tahu. Di sebelah kanan dia tahu tetapi dia tak nak beritahu. Jantung saya mula berdegup kencang apabila pensyarah sudah mulakan sesi pembentangan. Kertas A4 yang diberikan pada saya masih bersih tanpa sebarang conteng. Maksudnya isi yang nak dicakap sekejap lagi tidak ada. Pembentang sebelum saya semuanya katun (filem animasi) cotohnya superman, kluangman dan yang ada man-man belakang dia. Mesti kamu semua tertanya tanya ape yang saya bentangkan....sama mcm yang sebelumnya iaitu superman, :) hehehe, tu la idea saya ketika itu, tidak dapat berfikir lagi. Kemudian kawan di sebelah kanan pulak present, sangat mengagumkan bagi saya. Dia jadikan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai idola. Masa tu saya rasa perasaan malu mula menebal. Tu la tu. Sangat tepat pilihan dia. 


Mengapa saya cakap pilihan tepat? banyak buktinya.


Muhammad Bin Abdullah. Rasul khatim al-Anbiya yang tiada tandingan-Nya.




1. 'Aishah telah ditanya mengenai akhlak Baginda, beliau menjawab ;" Sesungguhnya akhlak Muhammad adalah al-Quran."-Hadis-




2. Kebenaran dan kerasulan baginda diiktiraf oleh penganut Nasrani atau Kristian,buktinya di dalam Bible (Kitab suci penganut Kristian), Nabi Muhammad disebut sebagai Paracletos yang akan menjadi penolong atau pegganti selepas Nabi Isa a.s. -Lihat di dalam Gospel St. John pada Bab 14 ayat 16-17 terjemahan Bible. Dr. Danial Zainal Abidin (2003), Empayar Minda Muslim, Kuala Lumpur PTS Publication & Distribution Sdn Bhd,halaman 212-213-.




3. " Tidak kami utuskan kamu (Muhammad) melainkan sebagai pembawa rahmat bagi seluruh alam." -surah al-Anbiya':107)-




InsyaAllah bermula pada hari ini dan akan datang, hiduplah dengan syari'at yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. dan Rasul Nya. Seharusnya sebagai muslim, kita seharusnya meletakkan Rasullullah s.a.w. sebagai ikon dalam segenap amalan kita untuk mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat..Peringatan buat diri saya dan kamu semua..:)


3 comments:

  1. :: InsyaAllah,,pilihan y tepat mnjadikan Rasullullah SAW sbagai idola,,Jiddan.. :)

    ReplyDelete
  2. Subhanaallah sungguh bermakna dan mendalam :-)

    ReplyDelete
  3. Rasulullah is my idol =)
    Good to share (y)

    ReplyDelete